(نـیـایـش(نماز) در دیـن و آیـیـن زرتشت پیامبر ایرانی
 
(لازم به توضیح است که نماز پنج گانه در دیانت زرشتی بیش از 3700 سال دینی زرتشتی قدمت دارد و از هیچ دین دیگری گرفته نشده است.)


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 30 / 10 / 1395 | 3:46 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
پاسخ سرود «ا«شم وهو» که در اوستا چنین آمده است: اَشِم وُهو. وَهیشتِم اَستی. اوشتا اَستی. اوشتا اَهمایی. هیَت اَشایی. وَهیشتایی. اَشِم؛ اشویی بهترین گزینش است. روشن روانی (خوشبختی) است. این چنین خورسندی برای پوینده ای است که خواهان بهترین اشویی باشد.( اشویی را تنها برای ارزش اشویی خواستار باشد) اشویی چیست؟ بینش زرتشت هنجاری درست رادر ساختارهستی، زندگی مردم و همه ذره های آفرینش بیان کرده است که نام آن در اوستا به گونه های «اشا»، «اشم» و «اشه» آمده است. در گویش پارسی می توان واژگان راستی، درستی، پاکی و نیکی و همانند آنها را برایش بیاوریم. این سرود یکی از سرودهای نغز اوستاست وبارها در نیایش سروده می شود.

تاريخ : جمعه 29 / 10 / 1395 | 11:48 قبل از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
در بینش ایرانیان باستان چهار آخشیج (= عنصر) گرامی بودند وپدیدآورنده زندگی که بایستی پاک نگهداری شوند.

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 9:36 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
به هر روی آنچه برای ما ارزش دارد، خود جشن سده است که نیاکان ما در اینروز، پس از نیمروز آماده شده و گرد هم آمده و به ستایش و نیایش به درگاه اهورامزدا و سخنرانی و ارشاد مردم، می پرداختند.

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 6:5 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
دراین مورد چند دیدگاه وجود دارد که همگی با هم در پیوندند. نخست آنکه واژه ی سده،  از شماره‌ی سد (۱۰۰) می آید که در این مورد روایت زیاد است،

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 6:1 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
جشن سده یکی از آن جشنهایی است که جنبه ی فرهنگی دارد و همانگونه که جشن نوروز، جشن آغاز سال و جشن مهرگان، جشن نیمه سال بوده است. جشن سده نیز جشن پایان سال به شمار می آمده است.

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 5:54 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
یکی از آن جشنهایی است که جنبه ی فرهنگی دارد و همانگونه که جشن نوروز، جشن آغاز سال و جشن مهرگان، جشن نیمه سال بوده است. جشن سده نیز جشن پایان سال به شمار می آمده است. این جشن یکی از جشن هایی است که به نام جشن های آتش نامور بوده اند، یعنی جشن های سده، سوری(چهارشنبه سوری)، آذرگان، شهریورگان و اردیبهشت‌گان یا گلستان‌جشن که دو جشن نخست یعنی سده و سوری بیشتر جنبه ی ملی دارند و جشن‌های دیگر بیشتر جنبه ی دینی داشته و امروز دیگر مرسوم نبوده و به فراموشی رفته اند.

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 5:51 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
جشن های ماهانه ایرانیان در درازای سال چندین گونه جشن داشته اند / دارند، که یکی از این گونه ها جشن های ماهیانه هستند و برابر هستند با روزهایی که نام روز و نام ماه یکی می شوند. در گاه شمار زرتشتی / ایرانی هر ماه ۳۰ روز دارد و هر روز هم نامی. در میان این نام های ۳۰ گانۀ روزها، نامهای ۱۲ ماه سال نیز وجود دارند. بنابراین در هر ماه، دستکم یک روز است که نام روز و نام ماه یکسان است. آن روز را جشن می گیرند و با افزودن پسوند «گان» به پایان آن نام ، جشن آن ماه را نامگزاری می کنند، مانند

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 5:47 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
ایریس تَنام. اوروانُو. یَزَمئیده. یا اَشَه اُونام. فرَوَشَه یُو" بر روان و فروهر آزاد شده نیکوکاران وپارسایان درود باد چمار (معنی) واژگانی این سرود چنین است: ایریسته (آزادشده)، اوروان (روان)، یزه مئیده (درود وستایش)، یا (همچنین)، اشه اونام (پیروان راستی، نیکان) فروشه یو (فروهر) پس از این سرود سه بار اشم وهو خوانده می شود.

تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 5:37 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |
۱- آنچه را گذشته است فراموش کن و به آنچه نرسیده است رنج و اندوه نبر۲- پیش ازپاسخ دادن اندیشه کن

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 / 10 / 1395 | 5:34 بعد از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب علمی
  • وب انجمن آسمان آبی
  • وب زرفان
  • وب مستر کد